Juhani Räsänen Etsimme yhteyttä-etsi sinäkin!

Muuttuuko koulu?

Alkavan syksyn suuri kysymys koulumaailmassa liittyy koulun toimintakulttuurin muutokseen, jota uusi 2016 voimaan astuva opetussuunnitelma edellyttää. Kulttuurin uudistamisen kivijalka löytyy kasvuyhteisöllisyysajattelusta.

Kasvuyhteisollinen lahestymistapa muodostuu kaikista niista aineksista, jotka kaipaavat liittymisen,

tekemisen ja olemisen muodonmuutosta, puhdistumista ja kaivertumista hyveiden ja

vahvuuksien palvelukseen. Ihminen tarvitsee yhteisollisyytta, jossa voi olla lapinakyva seka toi-

sille etta itselleen. Kasvuyhteiso on turvapaikka, jossa jokainen tuntee olevansa sita mita on,

ilmaisemaan itseaan ja kertomaan kokemaansa. Yhteison ytimessa on oltava valmius kuunnella,

valmius joka on taynna kunnioitusta ja hellavaraisuutta ja joka kutsuu esiin toisessa sita, mika on

kaunista, tosinta ja hyvaa. Kasvuyhteiso on aina kasvavia ihmisia ja heidan kasvuaan varten, eika

ensisijaisesti lakien ja saantojen hallitsema. Kasvuyhteisollinen elama arjessa on konatiivinen eli

tahtovarainen eika millaan tavalla ylivoimainen tehtava.

Lasten kohdalla yhteisollisia jannitteita aiheuttavien tilanne on toinen, koska heilla on omat erityiset

kasvutarpeensa. He ovat usein haavoittuneita, itsetuntoa ja itsearvostusta kaipaavia olentoja,

usein aivan epatoivoisia. Heilla saattaa olla valilla hallitsemattomia ahdistuksen puuskia,

jotka vievat arvaamattomiin tekoihin toisia ja itseaan kohtaan. He ovat usein sisaisesti hajalla, syvassa

hammennyksen tilassa. He heilahtelevat tilasta toiseen, valilla ilman toivoa ja sitten toiveiden

illuusioon. Kun Syvien vahvuuksien koulu -hankkeessa olin tekemassa lasten vahvuuksien

itsearviointia, huomasin eraan tyton murheellisen nakoisena pohtivan tehtavaa. Menin hanen

luokseen ja kysyin tarvitseeko han apua. Han vastasi, etta mina en osaa vastata oikein mitaan

tuohon toiveikkuus-vahvuutta koskevaan kysymykseen.

Loytaakseen tien takaisin toivoon naiden lasten on saatava tuntea, etta joku heista valittaisi. He tarvitsevat

ihmisia, jotka haluavat ja osaavat kuunnella heita, heidan vammojaan ja tarpeitaan, ja vaistoavat

mita he tahtovat ja tarvitsevat. He tarvitsevat kasvuyhteisosta lujaa kiintopisteihmista, joka

ohjaa, suojelee ja rohkaisee autettavaansa loytamaan luottamuksen, toiveikkuuden, itsarvostuksensa

ja vahvuutensa. Tallaisen lapsen on paastava kokemaan, ettei hanta jateta omien mielialojensa

armoille, vaan etta yhteiso takaa hanelle mahdollisuuden kasvaa ja havahtua omiin vahvuuksiinsa.

Syvien vahvuuksien koulu -sopimusmalli sisaltaa sitoutuvuussopimuksen, jota voidaan kutsua

lapsiasiakirjaliikkeen perustamisasiakirjaksi. Se on samalla kutsu kasvuyhteisollisen koulukulttuurin

kehittamiseksi:

Sitoutuminen erinomaisuuteen ja viisauteen

Syvien vahvuuksien koulu on vanhempien, oppilaiden ja opettajien kumppanuutta, joka asettaa

oppimisen erinomaisuuteen ja viisauteen ensisijaiseksi tavoitteekseen. Kaikki kolme osapuolta allekirjoittavat

oppimisen lupauksen, joka takaa, etta jokainen tekee voitavansa, jotta opiskelija oppii.

Sitoutuminen opettajuuteen

Tulemme aina opettamaan parhaiten sen mita osaamme, ja teemme voitavamme oppimisen

mahdollistamiseksi. Olemme valmiit tarjoamaan opiskelijoille ja vanhemmille tilaisuuden kasitella

yhteisesti huolia, joita liittyy lasten oppimiseen. Tulemme aina toiminaan turvallisuuden

suojelemiseksi, huolehtimaan oppilaiden hairiottoman oppimisen mahdollistamisesta koulussa

ja luokkahuoneessa. Ongelmien ratkaisuissa tukeudumme lapsen vahvuuksien tunnistamiseen

ja tukemiseen.

Sitoutuminen vanhemmuuteen

Varmistan, etta lapsi osallistuu koulun opetukseen sovittuina ajankohtina. Autan lasta parhaan

osaamiseni mukaan. Tutustun lapsen laksyihin ja kotitehtaviin ja huolehdin siita, etta ne tulevat

suoritetuiksi. Apua tarvitessa otan yhteytta lapsen opettajaan. Olen lapsen saatavilla, jos heilla

on huolia kouluun ja oppimiseen liittyen. Tama tarkoittaa muun muassa sita, etta luen huolellisesti

koulun vanhemmille osoittamat viestit.

Sitoutuminen oppimaan oppimiseen

Tulen aina toimimaan niin, etta minulla ja luokkatovereillani ja ystavillani olisi paras mahdollisuus

ajatteluun ja oppimiseen. Tama tarkoittaa sita, etta aion suorittaa kaikki laksyt joka kerta,

jotta oppimiseni jatkuvuus toteutuisi. Jos minulla on vaikeuksia ymmartaa luokassa opetettavia

asioita, nostan kateni ja kysyn opettajalta. Tulen aina kayttaytymaan kaikkien turvallisuuden

suojelemiseksi niin kotona, koulussa kuin koulumatkoillakin. Tama tarkoittaa sita, etta kunnioitan

kaikkia ihmisia ja valtan kaikin tavoin loukkaamasta ketaan. Olen vastuussa omasta kayttaytymisestani.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat